sunnuntai 27. marraskuuta 2011

Kaikkea ei voi saada, elämä on valintoja


 Elämän tosiasia kai suurimman osan kohdalla on, että kaikkea ei voi saada. Jotain voi saada, kun ponnistelee riittävästi. Jotain saa ilman ponnistelujakin ja jotkut asiat ovat valintoja. Kun yhden valitset, valitset toisen pois. Minulla tuntuu nyt elämässä olevan aika, jolloin täytyy päättää, että mitä haluaa, kun kaikkea ei voi saada.

Perheneuvojalla käyntien tuloksena mies on kovastikin parantanut tapojaa. On useimmiten läsnäoleva isä ja huomioiva aviomies. Kysyy mielipidettäni ja kuuntelee sitä, haluaa tehdä asioita, joista minun tulee hyvä mieli. Yrittää todellakin parhaansa lasten kanssa. En tiedä, kauanko tämä aikoo jatkua, vai onko muutos pysyvä. Hankala sanoa, ennenkuin näkee. Tämän johdosta olen jo välillä kallistumassa siihen valintaan, että sitoudun jatkamaan avioliittoa ja tekemään siinä parhaani. En koe, että rakastaisin miestäni, mutta onko se peruste särkeä lapsilta perhe? Jos kaikki saadaan rullaamaan, elämä riidattomaksi ja jonkunlaista läheisyyttäkin aikuisten välille? Minua itketti jo pelkkä ajatuskin, että joutuisin luopumaan lapsista edes osaksi viikkoa. Että lapset eivät olisi lähelläni aina. Tämän takia jo kannattaa ponnistella. Minun ja mieheni suhde on tietenkin pitkän tien takana, kun luottamus minulla mieheen on mitä on ja kaikkea on tapahtunut. Minun täytyykin pohtia, että uskonko sen olevan mahdollista?

Nyt jos olen tekemässä tämän valinnan, on minun luovuttava siitä ihmisestä, joka on minua tämän vuoden kannatellut. Kuunnellut murheeni, ollut tukenani. Lähelläni. Valintaa helpottaa se tosiseikka, että tämä suhde ei ole menossa mihinkään. Luullakseni se on nyt siinä, mihin se on päätymässä koskaan, koska tämä toinen ei halua. Minä haluaisin, mutta kaikkea ei voi saada.

Molempia en voi saada. Lapsille onnellista lapsuutta ehjässä perheessä ja itselleni eri miehen. Sellaista ei tapahdu. Sellainen kaksoiselämä ei vain toimi, eikä siinä ole kenenkään osallisen kannalta mieltä. Eikä onnellisen parisuhteen tavoittelu ole mahdollista, jos sydän on jossain muualla. Elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada.