sunnuntai 2. lokakuuta 2011

Mikä riittää?


Eilen ja tänään olen pohtinut sitä, että mikä riittää. Yleensäkin elämässä, milloin on joku riittävän hyvä tai riittävän huono, että liikahdusta tapahtuu? Olin yhteydessä työasiaan liittyen mieheen, jonka kanssa kymmenisen vuotta sitten oli ehkä tulossa jotakin enemmän, mutta sitten ei tullutkaan. Minä olin se, joka vetäytyi. Olen miettinyt häntä vuosien varrella usein. Että jos olisinkin silloin edennyt, niin olisiko elämä nyt jotain muuta, parempaa? Puhuin tästä ystävälleni, joka kysyi, että miksi vetäydyin silloin. Jäin miettimään. Että niin. Miksi? Olin tuntenut hänet jo vuosia, tulimme erittäin hyvin toimeen keskenämme. Oli mukavaa yhdessä. Suunnilleen samanlaiset taustat, suunnilleen samantasoiset koulutukset. Juuret Kainuussa. Mies oli tavallinen suomalainen mies, insinööri rivitalossa. Omisti auton ja koiran. Kävi töissä. Harrasti tavallisia asioita; mökkeilyä, kalastusta, lenkkeilyä. Ihan tavallinen. Tunteita oli, mutta ei mitään sellaista, joka olisi maailmaa mullistanut. Ehkä se ei riittänyt?

Silloin rakastuin hurjasti nykyiseen mieheeni. Mies vei minut Norjaan ensitreffeille, haki tuoreita sämpylöitä ja vuohenjuustoa aamiaiselle siellä pikkuisessa kalastajamökissä, teki sellaisia romanttisia tekoja, oli jotakin enemmän, kuin tavallinen. Mutta kuinka kävikään? Olisin kai kuitenkin tarvinnut sellaisen tavallisen miehen, joka tekee tavallisia asioita. Kuten käy töissä ja kantaa vastuunsa, on kunnollinen yhteiskunnan jäsen, ajattelee muitakin kuin itseään. Miksei se silloin riittänyt?

Nyt pohdin tätä olevaa suhdetta. Jos se tästä jotenkin asettuu taas arki uomiinsa, että pystyy elämään kohtuullisesti, niin pitäisikö sen riittää? Että aamulla pukee lapset ja lähtee töihin, hoitaa työpäivänsä, tulee kotiin ja laittaa ruuan, tiskaa ja siivoaa, pesee pyykkiä. On miehen kanssa samassa talossa, mutta ei kohtaa. Että voi puhua aivan tavallisista asioista, kuten mitä kaupasta ostetaan, mutta ei mistään enemmästä. Jos kuitenkin pystyn eroamaan, niin kadunko sitten myöhemmin, että miksi tavallinen ei riittänyt? Että mitä oikein olin hakemassa?