keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Esimiehiä, alaisia ja tehtävänkiertoa

Työrintamalta kuuluu uutta. Minä olen hakenut sitä lyhennettyä työaikaa esikoisen kouluunmenon johdosta ensi talveksi ja järjestelyt sen suhteen on päätetty. Olen esimiesasemassa ja meillä esimies ei voi olla osa-aikainen. Johto päätti vaihtaa tehtäviä eli minä otan erään alaiseni työt ja hän tulee esimieheksi. Minulle tuleva tehtävä on mieluinen. Olen vastaavia ennenkin tehnyt ja pidän niistä. Esimieheksi nousevalla alaisella on esimieskoulutus, mutta ei kokemusta. Ehkä hänenkin on turvallista harjoitella, kun olen siinä käytettävissä, jos apua tarvitaan. Hänen jaksamisestaan olen hieman huolissani, luonne ehkä tekee sen, että hänelle voi tulla vaikeaksi kestää esimiestyön kahden suunnan paineet. Mutta aika näyttää.

Itse olen tytyväinen omaan sijoitukseeni! Palkka ei ole vielä selvinnyt, mutta tänään ilmeisimmin kuitenkin sekin selviää. Minulle on varmasti kasvun paikka, että kuinka annan hänelle tilaa tehdä omat ratkaisunsa, enkä puutu joka asiaan, vaikka olisin eri mieltäkin. Mielenkiintoista kuitenkin katsoa toisesta tehtävästä käsin esimiestyötäkin. Itse olen ollut tässä yksikössä alaisena viimeksi vuonna 2005. Alaisistani tulee nyt työkavereitani ja seuraavana syksynä taas uudelleen alaisiani. Mielenkiintoinen vuosi tulossa.