keskiviikko 24. elokuuta 2011

Auttamisen mitta


Ystävälläni on ongelma. On ollut jo jonkin aikaa. Olen auttanut häntä parhaan kykyni mukaan, tietenkin. Nyt hän on sitä mieltä, että olen oman osani tehnyt ja hän koittaa selviytyä jotenkin muuten. Kysyin, että millä se mitataan? Siis se oma osa? Että jos hän on yhä avun tarpeessa ja minä ehkä voisi auttaa, niin miksi en saa?

Mietin, että tuleeko ystävälleni sellainen olo, että hän jää minulle jotenkin velkaa. Siis että minä olen auttanut häntä enemmän kuin hän minua ja näin ollen velkaantunut? Vaikka siis ajatushan on ihan absurdi. Eihän apua ystävien kesken voi mitata isommaksi ja pienemmäksi. On se hetki ja avuntarve. Ja sitten on toinen hetki ja toinen avuntarve. Milloin se on mitäkin, eikä koskaan voi tietää, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Siis että joutuuko itse sellaiseen tilanteeseen, että kaikki apu on otettava vastaan ja pyydettävä lisääkin? Eikö avun antajan pitäisi saada päättää, että milloin se auttamisen mitta on täynnä?