sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

Minkä haluaisin muuttuvan?


Mies on luvannut, että asiat muuttuvat. Nyt kun yhdessä jatketaan. Minulle ja lapsille tulee parempi olo. Kaikki menee paremmin. Minkä minä sitten haluaisin muuttuvan? Mitä minä haluaisin olevan toisin? Tuo "kaikki muuttuu paremmaksi" on kovin epämääräistä.

Ainakin haluan, että juominen loppuu. Tai ei sen ihan kokonaan tarvitse loppua, saa saunassa oluen tai kaksi ottaa tai ruuan kanssa lasin pari viiniä. Tai jos haluaa perskännit, niin menköön jonnekin muualle. Mutta pystyykö mies siihen? Että ottaa vain vähän. Pitäisikö sitten olla ottamatta? Haluaisin myös, että mies ottaa omatoimisesti asiasta vastuun. Minä en jaksa vahtia ostoskasseja ja piilopulloja. Mies joko kantaa asiasta vastuun, tai sitten ei.

Sitten haluaisin, että mies kantaa vastuun omista asioistaan. Hoitaa itse omat laskunsa, omat asiansa, tuo likaiset vaatteensa itse pyykkiin, ottaa puhtaat itse omaan kaappiinsa. Ymmärtää raha-asiat siten, että ei osteta, jos ei ole vara. Ei tuhlaa yhteisiä rahoja joutavaan. Ei ryhdy riitelemään, kun minä sanon, että ei osteta, ei mennä.

Lasten kasvatukseen haluaisin myös muutoksia. Ei lapsia voi kasvattaa vain kieltämällä ja uhkailemalla. Pitää olla myös lempeyttä ja lämpöä. Ei kai se ole ihme, että isompi puistelee nyrkkiä isälleen, eikä huoli tätä lähelleen, kun mikään pojan tekemä ei tahdo kelvata ja seurauksena on aina rangaistus. Pitää olla myös rakkautta ja palkintoja. Hyvää mieltä.

Riitelyyn minun kanssani on myös tultava muutos ja tästä on jo keskusteltu. Miehen pakotie on aina se itsemurhalla uhkaaminen (en usko, että hän sitä toteuttaisi, näkee vain kuinka siitä ahdistun, niin käyttää sitä). En minä voi olla parisuhteessa, jossa ei voi puhua ongelmista, ei toiveistaan, ei tarpeistaan, kun seurauksena on itsemurhauhkaus. Ei niin voi olla. Ei. Meidän on saatava jonkinlainen keskustelukulttuuri syntymään. Jonkinlaista vuoropuhelua on käytävä parisuhteen ja perheen asioista. On kohdattava.

Tässä varmaan tärkeimmät. Täytyy vielä pohtia. Miehen kanssa täytyy keskustella, että mitä toivon ja miten toivomusten täyttymistä mitataan. Miten parisuhteen tilaa arvioidaan. Miten perheen tilaa arvioidaan.