tiistai 9. lokakuuta 2012

Ulkopuolinen konsultti


Viime aikoina minulla on syystä tai toisesta ollut töissä ulkopuolisuuden tunne. Olen ollut samalla työnantajalla vähemmän tai enemmän töissä vuodesta 2003, siis jo aika kauan. Olen ollut vahvasti sitoutunut työnantajaani vastoinkäymistenkin aikana. Vahvasti sitounut työyhteisööni. Minulla on pääsääntöisesti hyvä olla töissä. Aamulla on mukava mennä. Osaan työni ainakin useimpina päivinä ja niinä päivinä, kun en osaa, se haastaa minut ajattelemaan. Pahin kiirekin on taas hellittänyt ja saan työni suurinpiirtein työaikana tehdyksi. Mutta jotenkin minulla on nyt olo, kuin olisin ulkopuolinen.

Aloitin uusissa työtehtävissä toukokuussa. Olen kotiutunut töihini suurinpiirtein. Työhuoneet on järjestelty mieleisiksi, päiviin on tullut rytmi. Kuitenkin aamulla töihin mennessä olo on kuin konsultilla. En tiedä mistä se johtuu. Tuntuu, että katson työtäni ja työyhteisöäni ulkopuolisen silmin. Mitä pitää muuttaa, mikä on hyvää? Kuka on muutoksessa kumppani? Kuka olisi paras missäkin tehtävissä? Kuinka saan homman pyörimään parhaalla mahdollisella tavalla - voidakseni jättää sen eteenpäin. Siis aivan kuin minun tehtäväni olisi olla"oikeiden johtajien" väliin otettu siivoaja?