lauantai 19. helmikuuta 2011

Elämäni miehet


Miesten valinta on vaikeaa. Ensimmäinen pitkä suhde, kymmenisen vuotta, kaatui mahdottomuuteensa, joka oli nähtävissä jo kauan sitten. Tämä toinen pitkä, samoin kymmenisen vuotta, on kaatumassa mahdottomuuteensa, joka on ollut nähtävissä jo kauan sitten. Mikä sitten on syynä? Valitsen selvästikin miehet väärin ja sitten en usko sitä, ennen kuin olen jo kaulaani myöten suossa. Rakkauden vaaleanpunaisessa huumassa ei usko, että miestä ei voi muuttaa. Sellainen kuin on, sellaisena pysyy. Sitä jotenkin uskoo, että rakkauden kaikkivoipaisuudella mieskin muuttuu. Pikku viat häviävät ihan tykkänään, isommatkin loivenevat. Mutta ei siinä niin käy. Ei ikinä kuitenkaan. Viat tai sanotaanko erilaiset mielipiteet ja tavat toimia ne vaan korostuvat ja tekevät syvää uraa parisuhteeseen. Ei se rakkaus pysty ihmeisiin.


Mikä sitten on niin suuri eroavaisuus mielipiteissä tai tavassa toimia, että ne aiheuttavat lopullisen välirikon? Miksi se rakkaus ei pysy voimissaan ja näytä kaikkea niillä vaaleanpunaisilla laseillaan? Ehkä kosketuksen puute ja huomiotta jättäminen saavat ne lasit äkkiä poistumaan. Jos tuntuu, että toinen ei pidäkään minua tärkeänä, ainutlaatuisena, huomion arvoisena, silloin alkaakin tarkastella arkeaan toisesta näkökulmasta. Jos toinen ei halua kosketusta tai vapaaehtoisesti muuttaa nukkumaan eri kerrokseen, silloin ei mikään tunnu miltään. Tietenkin aina löytyy syitä. Ei minullekaan ole sanottu, että et ole haluttava. Pieni vauva on tehokas miestenkarkoittaja. Kukapa sitä jaksaa yökaudet valvoskella, jos on vaihtoehtokin. Mutta se vaihtoehto vaan karkoittaa vaimon sitten vähän kauemmas kuin vain eri sänkyyn. Nyt kun vauvat on jo isompia, mies koittaa tulla takaisin samaan sänkyyn. Ei minua enää huvita. Lapset kainalossa on paljon mukavampaa, kuin kuorsaava ukko, joka vielä vonkuu seksiä. Milloin siitäkin muuten tuli vonkatavaraa? Joskushan sitä halusi itsekin.


Ensimmäinen ja toinen suhde ovat toistaneet samaa kaavaa. Lopulta se olen minä, joka tekee kotityöt, maksaa laskut, pitää arjen kuosissaan, ottaa vastuun. Olen tullut tulokseen, että syy on minussa. Teen jotain niin, että miehet heittäytyvät avuttomiksi ja poistuvat suhteesta henkisesti. Taitaa olla minulla vielä opeteltavaa...