keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Millaisia johtajat ovat?


Tässä päivänä muutamana olen joutunut ihan tosissaan miettimään itseäni ja luonnettani suhteessa työhön. Joskus aiemminkin olen kirjoittanut, että olen liian kiivas, en osaa kuunnella muita riittävästi, olen liian suora. Nyt kuitenkin näyttäisi, että näillä ominaisuuksilla yllättäen onkin tarvetta työpaikallani. Puhuin jo aiemmin mahdollisesti oman esimieheni sijaistukseksta. Ja se näyttää toteutuvan suunnillusti, vaikka ei vielä varmaa olekaan. Nyt lisäbonuksena tarjottiin kolmen kuukauden sijaistusta astetta isommasta johtajasta. Minulle. Joka ei ole koskaan eläissään ollut kenenkään esimies eikä minkäänlainen johtaja. Mitähän meidän päättävän portaan mielessä liikkuu? No tämä hanke saadaan ehkä vielä torjuttua, sekin selviää pian.


Tämä kuitenkin on nyt siis aiheuttanut mielessäni kovasti pohdintaa siitä, että millaisia johtajat ovat? Millainen on hyvä johtaja? Mitä johtajat osaavat? Miten kokenut johtaja katsoo, että juuri minulla olisi aineksi johtajaksi, vaikka en koskaan ole sellaisessa kykyjäni näyttänyt? Mitä ominaisuuksia minussa arvostetaan? Ja vaikka olisinkin hyvä johtaja ylimmän johdon mielestä, aktiivinen ja sitoutunut johtoryhmän jäsen, niin onko minusta esimieheksi alaisilleni? Jos on kiivas, liian nopea, huono kuuntelemaan muita, niin sehän on alaisten kannalta huono asia. Erittäin huono. Olenko siis siitä näkökulmasta huono johtaja? Osaanko ottaa toiset huomioon riittävästi, luoda iloisen tekemisen meininkin, mutta kuitenkin niin, että homma pysyy hanskassa? Osaanko muuttua? Kai se selviää vain kokeilemalla.