perjantai 4. marraskuuta 2011

Pelko


Luin eilen erästä blogia, jossa puhuttiin pelosta. Sivulauseessa vain, se ei ollut blogin ajatus. Kirjoittaja puhui, että omassa kodissaan ei saa pelätä. Ei itse eikä lapset. Kodin pitää olla turvasatama, aina turvallinen. Että jos toinen käyttäytyy uhkaavasti, se on sitten siinä.

En tiedä, käykö se kirjoituksista ilmi, mutta pelkään miestäni. Mies ei ole koskaan lyönyt, mutta on särkenyt tavaraa kyllä. Mies saattaa huutaa kovalla äänellä, on pelottava ja uhkaava. Lapsia ottaa joskus mielestäni liian kovakouraisesti. En tiedä, mihin mies pystyisi. Ärsytettynä varmaan mihin vaan. Ja kun mies kokee, että ärsytän, niin pelko on joskus ihan konkreettinen. Sen lisäksi mies uhkaa aina itsemurhalla. Ei minulla ole eväitä käsitellä itsemurhauhkauksia. En minä tiedä, miten silloin toimitaan. Minä olen ratkaissut asian perääntymällä.

Lapsuudessa on opetettu, että asiat hoidetaan itse. Mikä olisi riittävä syy, että sotkisin tähän jonkun "viranomaisen"? Lastensuojelun, turvakodin, poliisin? Epämääräinen "mies on uhkaava"? "Mies pelottaa minua"? Mitä pitää tapahtua, kun mies ei hyvällä lähde? Annanko tämän mennä liian pitkälle? Tälläiset uutiset eivät lainkaan rauhoita mieltäni... Onneksi on nyt sinne perheneuvojalle se aika.